FÖRORD Stockholm i mars 1963 Pehr Sällström Aktuell utgåva, på hemsidan, september 2014. |
Du kan även ladda ner Dhammapada som e-bok, för att ha den städse tillgänglig för uppbygglig läsning. @ |
Inledning
Hela vårt personliga jag är en produkt av medvetande, behärskas av medvetande och består av medvetande.
Om en människa talar och handlar med ett rent och upplyst medvetande, skall lyckan alltid följa henne
som hennes skugga. "Han har förolämpat mig, överträffat mig, kuvat mig, bestulit mig!" Den hos vilken sådana tankar finner en tillflyktsort kommer aldrig att stilla sin vrede.
En del grälmakare inser inte att vi alla en gång skall upphöra att
vara
vid liv; det finns de som inser detta och sluter fred.
Liksom en stormvind är maktlös gentemot bergsklippan, så står Mara, frestaren, maktlös
inför den som inte lever i eftertraktan av nöjen, som väl vaktar på sina tankar och känslor,
som är måttlig i begär, som besitter en orubblig tillförsikt och som rätt använder sina krafter.
Endast den som förstår att skilja mellan väsentligt och oväsentligt kan vinna insikt om den
sanna verkligheten.
Både nu och i livet efter detta får den som gör gott glädjas. Han är lycklig i tanken:
"Detta goda har jag gjort", och han fortsätter att leva i fröjd, då han följer de goda
gärningarnas väg.
Vaksamhet är vägen till odödlighet, likgiltighet är vägen till döden. Den vaksamme dör icke,
den likgiltige är redan död.
Okunniga och dumma människor följer likgiltighetens väg. Den vise vårdar sin vaksamhet
som sin största tillgång.
En lärjunge som finner glädje i att vara vaksam och med ängslan ser på dem som är bekymmerslösa
och oansvariga kan inte falla tillbaka, han närmar sig Nirvana. |
Jaget |
Ålderdomen
Men nu, store byggmästare, har jag sett Dig. Aldrig mer skall Du bygga mig ett hus. Taksparrarna har givit vika och åsen ligger sönderbruten. Mitt sinne vilar i Nirvana bortom all åstundan. |
Den Dåraktige Lång är natten för den sömnlöse. Lång är en halvmil för den trötta vandringsmannen. Långt är återfödelsens kretslopp för de dåraktiga, de som inte känner den sanna lagen. Den dåraktige skaffar sig bekymmer med tankar som: "Denne min son, dessa mina rikedomar". Hur skulle den som inte ens tillhör sig själv kunna vara sin sons eller sina rikedomars ägare? En dåre som är medveten om sin okunnighet är såtillvida en vis man, men en dåre som betraktar sig själv som vis är verkligen en dåre. Den dåraktige finner en ovärdig handling ljuv som honung så länge den inte bär frukt, men när den mognat till frukt lider han. Simpel är den handling som leder till ånger och vars följder mottagas med grämelse och tårar. God är den handling som icke leder till ånger och vara följder kan mottagas med glädje. |
Den Vise |
Den Helige |
Lyckan
|
De Tusen...
|
Diverse
|
©Pehr Sällström 2014-09-01