”Ty för sådant”, säger Gadamer, ”som ingen annan förstår tycker sig filosofen vara väl ägnad.” Den glimten i ögat gillar jag och följer honom därför gärna i det fortsatte resonemanget ... Att vistas i dessa föreläsningstexter är för
mig som att stiga in i en helt ny värld, full av både utmaningar och
hinder. Det finns i ordets verkliga mening obegripliga saker här. Men vad
vore livets läsningar värda om vi bara svalde dem utan reflektion och
eftertanke?
Att
konstbegreppet alltid kommer att vara omstritt betyder inte att vi med en
resignerad axelryckning kan sluta diskutera det. Därtill är konsten alltför
viktig. Diskussionen aktualiseras på ett spännande sätt av Hans-Georg
Gadamers långa essä från 1977, "Die Aktualität des Schönen, - Kunst
als Spiel, Symbol und Fest”, som Pehr Sällström nyligen har översatt och
kommenterat i ett eget förord. Det är texter som står i skarp kontrast till
den numera vanliga institutionsteorin. Enligt denna senare uppfattning är konst
helt enkelt det som den så kallade konstvärlden - museer, gallerister,
kritiker, samIare - bestämmer sig för. Gadamers
uppfattning är helt annorlunda. Utgångspunkten för hans bok är en önskan
att påvisa det för alla tiders konst gemensamma goda.
(...)
Vad det i varje konstupplevelse kommer an på är betraktarens seriösa
engagemang i det aktuella, konkreta verket, och hans eller hennes beredskap att
återvända till detsamma.
...Vad är det som sker när vi dröjer inför ett konstverk? Filosofen Hans-Georg Gadamer talar om verket som en händelse som i stunden uppfyller vår erfarenhet – men bara om vi öppnar oss för verket och låter det framträda.
... det gäller att våga möta konstverket, ”dröja”
sig kvar, som Gadamer säger. Utsätta sig för det. Först då börjar
det tala till oss. Gäller både konventionell, föreställande konst och
”Priapos trädgård”. Gadamer upprättar inga hierarkier, skiljer inte
på högt och lågt, ”fint” och ”fult”. Han låser sig inte vid
ytan, utan söker identifiera konstens inneboende sanningsanspråk. Hos Gadamer finner man ingen konst- eller estetisk teori,
heller ingen dogmatik. Han reflekterar och redovisar öppet sina
reflektioner, inbjuder till dialog. Ställer frågor om de mänskliga
aktiviteterna leken, spelet och festen i sitt sökande efter konsten som
fenomen och dess betydelse. Det är understundom omtumlande, ett tankens
äventyr. Texten var från början föreläsningar, man önskar man fått
vara närvarande.
UR INTRODUKTIONEN Varför är Hans-Georg Gadamers
tankar om konstens berättigande viktiga för vår tid? Behöver existensen av
konst verkligen försvaras? Det är
ju av tradition en självklar företeelse i vår kultur. Media ägnas dagligen anmälningar och recensioner av
omväxlande poesi och skönlitteratur, konstutställningar, konserter, teater-
och dansföreställningar. Konstauktionerna vittnar om att bildkonst, åtminstone
i ekonomisk bemärkelse, står högt i kurs.
Likafullt ställs utövande konstnärer i praktiken allt som oftast inför kravet att motivera sin rätt att ta sig friheten att ägna sig åt en verksamhet de kommit att se som sin livsuppgift. Motiveringarna – liksom konstnärernas status och livsvillkor – har sett olika ut i olika tider och samhällen. Detsamma gäller vad man överhuvudtaget accepterat att beteckna som konst. Ordet har kommit att stå för så många skilda aktiviteter och företeelser att det är tveksamt om man överhuvudtaget kan tala om konst som ett enhetligt begrepp. Gadamer vill göra gällande att det trots allt är möjligt att tala om en ”konstens enhet”. Med andra ord att det skulle finnas något i själva erfarenheten av konst som är oberoende av såväl konstart och stil som konstepok. Det kan synas som en djärv hypotes. Det är långt ifrån självklart, att vi skulle ha förmågan att förstå och rätt värdera konstverk, tillkomna för hundratals år sedan i ett helt annat socialt och kulturellt sammanhang än vårt eget. Och därtill trots att formspråket många gånger radikalt förändrats. Likväl är det en erfarenhetssak att det faktiskt förhåller sig så, menar Gadamer. Är vi beredda att acceptera, att konst, noga besett, är något radikalt annorlunda än andra ting vi omger oss med och arrangemang vi tar del av? Exempelvis att den inte har någon angivbar praktisk funktion. Konstskapandet är ett värde i sig, oberoende av nyttan. Det är uttryck för människans kunskapslidelse, längtan att förstå tillvaron – och förstå vad det är att vara människa. Inför vissa konstverk och konstnärliga framträdanden kan man komma till övertygelsen: det ligger en sanning i detta, som jag nu erfar. Konsten meddelar oss något, som just så och inte på annat sätt kommer oss till del. Konsterfarenheten är en speciell form av kunskap, olik den på sinnesiakttagelser och logiska begrepp baserade kunskapen, men likväl kunskap i betydelsen förmedling av sanning. Det torde vara uppenbart att Gadamer har något viktigt att bidra med till vår tids konstdiskussion, där så mycket kretsar kring artistens person och förmenta avsikter med sin verksamhet. Och kring tolkningen av konstverken som åsiktsyttringar och provokationer. Det handlar då mer om betydelser man tillskriver konstverket än om verket självt. Om Gadamer, Buber och det dialogiska => HÄR |
hämtade ur Gadamers skrifter om konst
Ligger det inte ett
anspråk på sanning i konsterfarenheten, förvisso skilt från vetenskapens
anspråk, men likafullt inte underlägset detta?
Konsterfarenheten är en speciell form av kunskap, skild från
sinneskunskap och begreppslig kunskap, men likväl kunskap i betydelsen förmedling
av sanning. * Vad man egentligen erfar inför ett konstverk, man är inriktad på, är hur sant det är, dvs i vilken grad man däri inser och igenkänner något och sig själv. *
Konstverkets
vara består inte i att det blir till upplevelse, utan det är självt genom sin
egen närvaro en händelse, en stöt, som kastar om allt tidigare känt och
invant; en stöt i vilken det öppnar sig en värld, som aldrig funnits till på
detta sätt. * När vi i världen möter ett konstverk och i konstverket möter en värld, förblir denna inte ett främmande universum i vilket vi för ett ögonblick eller en tid är införtrollade. Snarare lär vi att förstå oss själva däri. Det betyder att vi lyfter upp upplevelsens diskontinuitet och punktualitet till vår tillvaros kontinuitet. * Ett konstverk visar oss inte något som hänvisar till något annat – endast hos verket självt kan man finna vad det har att säga. *
Ett
konstverks mening består i att det finns till. Vad det kommer an på är att låta
det som är få vara. Men inte som upplevelsen av en återupprepning, utan bestämt
genom själva mötet, låter man det, som var, vara, för den man själv är. *
En
djupare kontinuitet förbinder det förgångnas formspråk med nutidens brott
mot dessa. * Den naiva självklarheten, att konstbilden är en anblick
– likartad med den anblick dagliga livets erfarenhet av naturen eller den av människor
gestaltade naturen ger oss – har visat sig ohållbar.
* * Det behövs inte något naivt igenkännande, som åter och åter ställer fram vår egen värld inför våra ögon med en till fortbestånd stelnad giltighet. Vad det kommer an på är endast detta, att den estetiska rörliga sensibiliteten sätts i spel. Man tilltalas utan att begripa, dvs utan att något ses eller förstås som något. *
Utan
att ha något förhållande till ett ändamål, utan all förväntad nytta,
manifesterar sig det sköna med ett slags självbestämmande och andas glädje
över att visa sig. *
Erfarenheten
av det sköna och i synnerhet det sköna i konsten, består i anropandet av en möjlig,
intakt, ursprunglig tingens ordning, varhelst den må finnas. *
En
symbol är en hänvisning av paradoxalt slag, som på en och samma gång förkroppsligar
och döljer den betydelse till vilken den hänvisar. Det är endast i denna mot
det blotta begripandet motståndskraftiga form som konsten möter oss. * * Konstbetraktandet innebär ett uppbyggnadsarbete – likaväl som när en musiker framför ett musikstycke och därvid återskapar det, väcker det till liv på nytt – så är det även vid betraktandet av en målning! Det är lätt gjort att man förbiser att det även då måste till ett återskapande, återupplivande. * *
Vad
man egentligen erfar inför ett konstverk, man är inriktad på, är hur sant
det är, dvs i vilken grad man däri inser och igenkänner något och sig själv.
I och
med igenkännandet träder det redan kända fram, som i en illumination, och
fattas till sitt väsen. Blir uppfattat som något.
* * |
GADAMER, BUBER OCH DET DIALOGISKA
Eftersom jag tidigare översatt och kommenterat Martin Bubers lilla skrift ”Der Mensch und sein Gebild” (Människan och hennes bildkonst. Dualis förlag 1991) har jag kunnat se intressanta paralleller mellan Gadamers och Bubers tänkesätt. För Buber är "det språkliga" själva gesten, att vända sig till någon. Hänvändelsen är en språkakt. Det behöver inte ens vara ljud, tecken, eller kommunikation av ett budskap – det finns också ett tigandets samspråk. Han framhåller särskilt att det är just att man icke menar detsamma med orden som är poängen, själva dynamiken i dialogen, som gör den till dialog och som nödvändiggör den. Gadamer säger detsamma. Denna öppenhet i meningen hos yttranden är förutsättningen för den hermeneutiska pendelrörelse, genom vilken man närmar sig förståelse och samförstånd. När ett konstverk tilltalar mig, kanske det talar till mig på just detta vis. Något blir mig sagt, genom konstverkets blotta existens, dess närvaro, där, inför mig. Jag
och Du (1923) Detta är konstens eviga ursprung, att levande gestalt träder fram för en människa och genom henne vill bli till verk. (…) Den levande gestalt som träder emot mig kan jag inte lära känna och beskriva; jag kan bara förverkliga den. (…) Att skapa är att hämta fram. (16-17) Det gäller att skilja mellan å ena sidan det av ande som redan trätt in i världen och genom förmedling av våra sinnen är iakttagbart i den, och å andra sidan det som ännu inte trätt in i världen men är redo att träda in i den och bli närvarande för oss. (120) Dialogens
väsen (1932) Att alla konst har sitt ursprung och sitt väsen i dialog – att all musik anropar ett öra som icke är musikerns eget, alla bildande konst ett öga som icke är bildhuggarens eller målarens eget, arkitekturen därtill även de steg som vandrar genom byggnaden, och att de alla säger mottagaren något som bara kan utsägas på detta speciella språk (inte en ”känsla”, utan en varsebliven hemlighet) – det står klar för varje fördomsfri begrundan. (78) Distans
och Relation (1951) Människan upprättar distans i förhållande till de ting hon tar i bruk. Hon förlänar dem självständighet, i vilken funktionen lever kvar. Hon på en gång inskränker dem och upphöjer dem till att vara bärare av en funktion. (…) Människan åstundar att få komma i personlig relation till tingen, samt att i och med denna relation sätta sin prägel på dem. (…) Konst är varken impression av sakförhållanden i naturen eller expression av själsliga sakförhållanden. Den är verk och vittensbörd om relationen mellan substantia humana och substantia rerum, det till gestalt vordna ”Mellan”. Genom förfärdigandet lär man sig inifrån om världens objektvara men inte om dess subjektvara, jag-sägandet, och alltså inte heller om du-sägandet. Det som leder oss fram till du-sägandets erfarenhet är inte upphovsmannadriften utan driften till förbundenhet. (27) Enskilt verk och verksamhet för en gemensam sak är förvisso inte ett och detsamma. Att på egen hand åstadkomma något skänker den dödliga en känsla av stolthet, under det att uppgåendet i en arbetsgemenskap, den omedvetna ödmjukheten hos den som är delaktig, som är del och deltagare, hör evighetens rike till. (25) Att följa
det gemensamma (1962) Konstnärens kallelse försätter honom i ett icke-godtyckligt, speciellt förhållande till tillvaron. Utifrån detta – med viljan att göra det han skall göra och genom att medvetet förverkliga det – åstadkommer han sitt verk. Där godtycket griper in har konsten inget berättigande. (67) Konstnären är förvisso inte naturens underlydande. Men hur fritt han än förhåller sig till den och hur långt han än avlägsnar sig från den, så förmår han utföra sitt verk endast i kraft av det som skett honom i sinneslivets sfär, i förbund med de varseblivningens fundamentala skeenden, som är ett möte med världen och åter alltid ett möte med världen. (12-13) |
sida: /gadamer-konst.htm 2013-05-14