.
Miljön
som sinneserfarenhet
Vi
är i dag väl medvetna om, att de möjligheter, som modern teknik ger
oss att omforma vår livsmiljö, ställer oss inför nödvändigheten av
en forskning, som kan ge oss kunskap om vad som är människovärdig miljö
och vad som icke är det. När
det gäller den biologiska-biokemiska sektorn av miljöforskningen är
det klarlagt vilka ödesdigra konsekvenser ett aningslöst användande
av teknik kan få. Med största sannolikhet föreligger ett motsvarande
problem när det gäller människans sinnesrelation till sin omgivning. Måhända
kunde man tala om en »sinnenas förgiftning»? Här möter oss en sida
av miljöforskningen, som också är av största angelägenhet. Miljön
som perception Hur
skall vi precisera en sådan forskningsuppgift för oss? På ett eller
annat sätt måste vi bilda oss en föreställning om människan i hennes
miljösituation. Vi
kan hämta metodiska tips från fysiken - mönstervetenskapen framför
andra. Inom mekaniken har man ställts inför problemet att beskriva
kroppars jämvikt och rörelse. Därvid visar det sig möjligt och
fruktbart att angripa problemet genom att betrakta varje kropp för sig, lösryckt
ur sitt sammanhang, om man låter "världen i övrigt"
representeras
av s.k. krafter, som tänks verka på kroppen. Att
beskriva människan i hennes miljösituation, kunde anses vara ett i
princip likartat, ehuru avsevärt mycket mer komplicerat, problem. Man
kan koncentrera sig på; människan med bortseende från världen i övrigt,
om man låter miljön representeras av
vissa s.k. "stimuli' som tänks verka på henne genom hennes
sinnesorgan. Låt
mig ge ett exempel på detta sätt att resonera. Hur
kan det förklaras att jag ser att boken här på bordet framför mig är
röd? Jo, dagsljuset från fönstret träffar bokens yta och därvid
absorberas en del av ljuset och resten återkastas i olika riktningar.
En del av det återkastade ljuset når mitt öga och utlöser där genom
fotokemiska processer ett mönster av nervimpulser, som uppväcker
»perceptionen»
rött. Denna modell för färgseendet användes f.ö. redan av Newton
vid hans studier av ljus och färg på slutet av 1600-talet, vilka
resulterade
i den berömda »Opticks». Den innebär att problemet kan angripas från
såväl en kemisk, en fysikalisk och en fysiologisk, som en psykologisk
sida. Vidare att en integration av erfarenheterna från dessa olika fält
är högst önskvärd; man talar t.ex. om »psykofysik». De
senaste decenniernas forskning efter dessa linjer har gett oss en
myckenhet av intressant information beträffande seendet. Inte minst har
man fått klart för sig hur höggradigt komplex och variationsrik vår
sinnesrelation till omvärlden är. Mot
bakgrund av detta sätt att föreställa sig människan i hennes miljö,
kan man formulera en målsättning för miljöplaneringen i stil med
följande: -
»Vi bör söka ordna miljön så att varje människa kan få de
perceptioner (de sinnesintryck och därmed förknippade föreställningar
och känsloupplevelser) som hon önskar eller har behov av, som är
anpassade efter hennes sinnesfunktioner och som påverkar henne på ett ur
olika synpunkter önskvärt sätt». Man
träffar på denna typ av formuleringar i alla möjliga sammanhang där »vetenskaplighet»
eftersträvas, t.ex. i statliga utredningar. En likartad målsättning
formuleras också av Sven Hesselgren, i hans intressanta bok »Miljöperception»,
Lund 1966. Miljön
som erfarenhet För
en sunda förnuftets människa verkar emellertid en formulering av detta
slag synnerligen abstrakt och praktiskt föga användbar. Här ställs
vi inför ett helt annat sätt att föreställa sig människan i hennes
miljösituation. Man frågar sig: Är det egentligen några speciella
sinnesintryck eller känslor som jag vill ha? Är det inte alltid yttre
sakförhållanden det gäller? När jag sitter i vilstolen i
eftermiddagssolen, gläds jag åt trollsländornas lek över ängen, med
den mörka skogen i bakgrunden. Men det är inte sinnesintrycket som sådant
jag gläds över. Det är själva sakförhållandet: att världen är
just sådan att det finns trollsländor därborta och att jag sitter här
i vilstolen. Det är inte frågan om en estetisk upplevelse, det är en
existentiell upplevelse. Sinnena hjälper mig till medvetenhet om världen. Egentligen
är det inte »känslor» människorna innerst längtar efter. Man vill ha
öden och äventyr, kärlek och glada vänner, hälsa och framtid -
förvisso
också makt, berömmelse och rikedom - men alltid idel sakförhållanden.
Sakförhållanden, som visserligen känslor kan vara uttryck för. Jag går
till läkaren, inte för att bli kvitt min känsla av ohälsa, utan för
att bli frisk. Icke
heller kan det vara frågan om något man vare sig vill eller kan bestämma
över: ett visst mått av oförutsägbarhet och tillfälligheters samspel
i ögonblicket är essentiellt. Vidare
kan det ifrågasättas att våra sinnesintryck skulle »påverka» oss på
något bestämt eller förutsägbart sätt. Hur påverkas man av färgen
»rött»? Man kan bli upphetsad, lugnad eller förhålla sig helt oberörd
alltefter omständigheterna. Jag kan ju vända mig till världen i mångfaldigt
olika sinnesförfattningar. Likaledes kan världen komma mig till mötes
på oändligt varierande sätt: ty varje enskildhet, t.ex. en färg, får
sin innebörd först i det sammanhang där den för tillfället
uppträder.
Ett lösryckt ord ur en bok säger mig ingenting om bokens innehåll,
icke heller en lösryckt mening. Ett väl valt citat kan säga mer, men
det som är bokens specifika innehåll uppenbaras för mig först då jag
tagit del av den som helhet - om ens då. Ett
grundkrav vid miljöplanering måste vara att människan skall kunna stå
i levande växelverkan med sin miljö. Den får icke vara bara något
att titta på, en kuliss. Och inte heller ett »spel» efter på förhand
uppgjorda och uttänkta regler. Ty ur mötena med världens enskildheter
gestaltas det som är mitt personliga liv. Uppenbarligen
är det inte tillräckligt för vår miljöforskare att äga kunskap om
människans sinnesfunktioner. Han måste också lära känna miljön som
sinneserfarenhet. Men vad innebär då det? Det
finns en viktig distinktion, som de grekiska tänkarna formulerade på följande
sätt: själva seendet är en sak - det som ses en annan. Med
utgångspunkt
från färgens faktum kan jag söka kunskap i två riktningar. Av
konstaterandet att jag ser färger kan jag dra slutsatsen att jag äger en
förmåga att se färger. Detta är visserligen inte någon logiskt nödvändig
slutsats, men den förefaller rimlig. På så sätt riktas mitt intresse
mot uppgiften att utforska människans färgseende ur olika aspekter. Men
jag kan också, utan att göra mig någon som helst föreställning om
mitt färgseende, söka kunskap om färg genom att möta färgerna i olika
situationer. Det vore att nå kunskap om företeelsen genom att stifta närmare
bekantskap med den. -
»Men detta», säger den psykologiskt inriktade forskaren, »är ju
precis vad jag eftersträvar med vad jag kallar min fenomenologiska metod.
Jag är inte intresserad av att klarlägga seendets funktion i och för
sig. Jag arbetar genom att i olika situationer, så naivt och utförligt
som möjligt, och helst med vardagslivets termer, beskriva vad jag iakttar». Det
må vara sant. Men det finns fortfarande ett kunskapsfält som du på det
viset aldrig beträder. Det når man på en helt annan kunskapsväg, som
egentligen är oss så välbekant och självklar, att man ofta förbiser
den just därför. Jag menar, den kunskap man får om en miljö genom att
helt enkelt leva i den. -
»Självfallet», svarar miljöforskaren, »eftersträvar jag att hämta
min kunskap inte bara ur laboratoriet utan även i möjligaste mån ur
vardagslivets situationer. Förvisso är jag angelägen om att verifiera
mina forskningsresultat genom egna och andras praktiska erfarenheter». Jag
är övertygad om att ditt uppsåt är ärligt. Men ändå måste du nog
erkänna, att det faktiskt oftast är så, att så länge du ställer dig
inför en miljösituation med en arsenal av arbetshypoteser och och mätinstrument
- eller överhuvudtaget i en förutfattad avsikt av vad slag det vara må
- så tiger den som muren. Då avlänkas din uppmärksamhet ohjälpligt
bort från det som ses, hän mot själva seendet. Du frågar dig: »hur
ser jag», inte: »vad ser jag». Detta att med sina sinnen leva i en miljö,
innebär något radikalt annorlunda än att studera den. Jag
minns en julidag, då jag efter ett uppfriskande dopp gick grusvägen
hemåt mot stugan. Plötsligt tänkte jag spontant: »Vilken underbar
upplevelse att gå här». Så löpte mina tankar vidare: »Vad är det
som är underbart? Jo, det är känslan av det torra gruset under mina fötter,
det är anblicken av de vita sommarmolnen som jagar över den blå
himlen och av det starka ljuset över ängen. Det är solvärmen efter
det kyliga badet och doften av gräs och smultron vid vägkanten». Samtidigt
var jag väl medveten om en viss oärlighet i detta förfarande. Jag
gick där och »lekte författare» - men var det min upplevelse jag
skildrade? Det är föga troligt, eftersom det ju var frågan om två
skilda sinnesförfattningar: den första tanken härrörde ur en
omedelbar situationsmedvetenhet, de senare tankarna ur medvetenheten om
mig själv såsom upplevande situationen. Det är det som är poängen:
miljöforskaren får inte ställa sig utanför skeendet, han får inte
vara oberörd iakttagare eller på annat sätt inta en speciell attityd
av »objektivitet». Det är en fråga om att med hela sin subjektivitet
oreserverat ge sig in i situationen och »leva» den - att i en viss bemärkelse
glömma sig själv som forskare. Forskare är man fortfarande, såtillvida
som att man då och då drar sig tillbaka, sluter sig inom sig själv och
besinnar sig på sina erfarenheter. Ur en sådan växling mellan
deltagande och avståndstagande - som borde vara lika självklar för oss
som inandning och utandning - fördjupas steg för steg kunskapen om världens
företeelser. Sinnenas
kunskapsväg För
nutidsmänniskan ställer det sig ingalunda självklart att göra miljön
till sinneserfarenhet. Det är tvärtom förknippat med avsevärda svårigheter
för henne, vilket hänger samman med den situation hon lever i. Från
alla håll och i alla situationer matas vi med information, s.k. allmänbildning
och ytlig orientering om ditt och datt. Vi vet en hel del om hur en
massa saker ser ut utan att någonsin själva ha sett dem. Härav kommer
en böjelse att vara tillfreds med en schematisk föreställning eller en
beskrivning i ord, i stället för att söka den autentiska
sinneserfarenheten. Vi
läser t.ex. raderna ur en gammal indisk text: »Såsom
solbelysta dammkorn strömma genom öppna fönster; genom Mahavishnus
porer sväva världar utan tal» Poesins
skönhet fängslar oss, vi tilltalas av liknelsen - och därmed låter
vi oss nöja. Ty hur många är det, som bekantat sig med den
sinneserfarenhet
som här refereras till? Vilka har sett »solbelysta dammkorn sväva som
världar utan tal?» Det
gäller inte den situationen, då ett solljusflöde som faller in i
rummet blir synligt därigenom att dammet skimrar i dess väg. Nej, man måste
betrakta några få dammkorn på rätt nära håll och under sådana
omständigheter att man inte upplever ljuset som belysning. Såväl den öppning
genom vilken det träder in i det för övrigt mörka rummet, som den fläck
på golvet eller motsatta väggen det belyser, bör vara utom synfältet.
Mot mörk bakgrund ser man då bara de glimmande dammkornen, som plötsligt
tändas och lyser upp. En del svagt, andra intensivt; somliga i färger,
andra gnistrande vitt. Ja, man kan till och med få se dem som små
femuddiga stjärnor. Samtidigt rör de sig oavbrutet; en del majestätiskt
svävande, andra snabbt som meteoriter. Allt i en påtagligt
tredimensionell,
kristallklar, mörk rymd. När
man gjort den bekantskapen får man nya aspekter på hur fulländat
adekvat liknelsen i Bhagavatam-texten är. Vi
nutidsmänniskor har nog glömt att verkligheten, sådan den möter oss
i direkt konfrontation, är outgrundligt mycket rikare än varje, om än
aldrig så utförlig skildring. Och det är inte att förvåna sig över,
ty vår moderna civilisation bjuder oss idel surrogat. Vi kan lyssna på
grammofon i stället för att göra oss mödan att besöka en autentisk
konsert. Vi kan gå på bio och uppleva exotiska miljöer eller
intrikata personella konflikter på bekväm distans. Vi kan njuta
syntetiska essenser i stället för naturens svårbevarade och flyktiga
smak- och luktämnen. För
hemmaodlaren är den röda färgen ett tecken på tomatens mognad. Denna
färg säger honom något om jämviktstillståndet i det komplicerade
samspelet mellan biokemiska reaktioner i tomaten. Men även människan i
»townscape» önskar att de tomater hon finner på varuhusdiskarna skall
vara läckert röda. Därför säljs de i gröna askar, så att deras färg
skall förhöjas genom kontrastverkan. Åtgärder i denna anda kan leda
till en sinnenas avobjektivisering. Vi kan inte längre lita på
färgsinnet
vid kvalitetsbedömning. Man hänvisas till uppfattningen om färg som en
skön fasad, något som sätter piff på miljön, men inte tjänar annat
ändamål än just detta, att ge oss en vällustbetonad sinnestillfredsställelse. Vidare
kännetecknas många miljösituationer av en bristande enhetlighet, som
skapar en splittring i sinnet, vilken kan försvåra eller rentav
omöjliggöra
vår uppfattning av det som situationen har att ge. Detta erfor jag vid
besök på ett museum, där man hade nöjet att betrakta bildstenar från
niohundratalet och medeltida träskulpturer till popmusik ur diskret
inplacerade högtalare. Så
har vi ju massmedia - som vänder sig till alla och därmed till ingen. De
flesta av oss accepterar som en självklarhet att konfronteras med en
skenmänniska på TV-skärmen och höra hennes högtalarröst ljuda i en
hemmiljö där den föga hör hemma. Vi ser henne le mot oss - oss, som
hon inte känner, intet vet om. Likgiltig för om jag ler tillbaka eller räcker
ut tungan. Vilken skillnad att få ta del av programmets innehåll genom
samspråk med en person som sett det! En verklig person, som jag kan möta
i levande ömsesidighet. Även
den uniformitet, som gärna blir följden av tekniska förenklingar och
standardiseringsåtgärder, bidrar till att göra miljön intetsägande.
Hur skulle denna kunna angå just mig? Vi stannar därför ibland längtansfullt
inför miljöer tillkomna ur en hantverkstradition. I det sammanhanget
skymtar man emellertid en annan sida av problematiken. Tillsammans
med en konstnärsvän stod jag en gång och beundrade skönheten hos de
handgjorda verktyg och redskap som fanns samlade i ett vindsrum på en
gammal gård, som fått ha inredningen bevarad sedan sjuttonhundratalet.
Det kändes sällsamt att med sin inlevelse pröva hur det kunde ha
varit att leva i en miljö, som var så helt präglad av människohand i
minsta detalj. För den tidens människor var väl dessa föremål inte,
som för oss, »vackra» - snarare bara självklart samhöriga med henne i
hennes existens. Man kan undra om inte denna innerliga förbundenhet med
tingen för en modern människa skulle upplevas som ett outhärdligt tvång,
ett nät hon måste kasta av sig. Kanske
är vår maskinpräglade miljö tillkommen till en del ur en människans
impuls att värja sig mot den alltför intima upplevelsen av en miljö,
som hela tiden vädjar till henne på ett outgrundligt sätt. Då föredrar
hon en miljö, som i all sin estetiska torftighet ändå icke är något
annat än det som hon bestämt att den skall vara. Samtidigt anar man väl
att detta avståndstagande inte i sig självt är någon »frigörelse»
utan snarare ett led i en dialektisk processs där nästa steg består i
att man med större medvetenhet återigen träder världen till mötes. Miljöplanering Det
finns sålunda många faktorer i vår nutida miljö som samverkar till att
försvåra för oss att göra denna till sinneserfarenhet. En första
uppgift för miljövårdaren är att i dessa avseenden förbättra miljön,
göra den »personligt betydelsefull» för de människor som lever i den.
Det kan han bara om han själv äger förmåga att uppleva miljö på
detta sätt. Det
duger icke att referera till handböcker eller standardlösningar, han måste
eftersträva att ur sig själv hämta fram svaret på de uppgifter han ställs
inför. Självfallet är utforskandet av våra sinnesfunktioner av stort
värde, men då framförallt som ett verktyg till klarläggande av en
uppfattning man nått genom direkt konfrontation med en miljösituation.
Det är inte frågan om att »verifiera sina forskningsresultat genom
praktiska erfarenheter», utan tvärtom att verifiera och precisera
forskningsresultat vunna i praktiken genom experimentella undersökningar. Det
vore en orimlighet att miljöplaneraren skulle kunna själv ha levat i
de miljöer han föreslår. Men han kan utbilda något av det som Goethe
kallar »exakt sinnlig fantasi»: en förmåga till att föreställa sig
miljön som sinneserfarenhet för de människor som skall komma att leva där.
|
© Pehr Sällström 2014