FÄRGLÄRA

Färglära är ett tvärvetenskapligt kunskapsfält, som omfattar både humaniora och naturvetenskap. En som tidigt insåg detta var den berömde tyske diktaren Johann Wolfgang von Goethe. Av det skälet är och förblir GOETHES FÄRGLÄRA en utmärkt introduktion på området.

Ett 30 min föredrag med illustrationer, där grunderna av Goethes färglära presenteras, kan du se på  YOUTUBE (Obs! utlagt som fyra separata delar).

TEXTERNA som följer behandlar huvudsakligen färg ur naturvetenskaplig synpunkt. Min ambition är att i lättillgänglig form presentera grunderna av färgfysiken. Vad är egentligen färg? I boken SAMTAL OM FÄRGSEENDETS GÅTA låter jag olika uppfattningar brytas mot varandra.


Additiva komplementfärger med hjälp av polaroid


Texter om färg

  •    Liten kurs i färgfysik (pdf)
  •  

    UTSTÄLLNINGAR är ett givande sätt att bekanta sig med färg.

    Texter om utställningsprojekt

     


    Färglära på datorn

    "Färglära skall man inte bara läsa och studera, den skall göras" - framhöll Goethe. Ett hjälpmedel bland många andra för detta ändamål är en dator med tillhörande bildskärm. Jag har utvecklat några INTERAKTIVA PROGRAM, för PC och Mac.


    Till sist: Är det något du undrar över, när det gäller färg och färgsende, skicka din fråga till info@pehrsallstrom.se Det kan inspirera mig till fortsatta skriverier i detta outtömligt intressanta ämne. 

     

    TILL DIVERSE TEMAN /STARTSIDAN

     

    FÄRGLÄRAN

    Vi talade om färgläran, och om att vissa tyska professorer alltjämt framhärdar med att varna sina elever för denna, som vore den en stor villfarelse. »Det gör mig bara ont om mången god elev«, sade Goethe, »mig själv kan det vara alldeles likgiltigt, ty min färglära är lika gammal som världen och kommer i längden inte att kunna förnekas och åsidosättas. «

    Så rapporterar den trogne Johann Peter Eckermann från ett samtal med Goethe, fredagen den 18 mars 1831. Diktaren var då 81 år och hade sysselsatt sig med »det sköna kapitlet färglära« under femtio års tid.

    Betydelsen och trovärdigheten hos Goethes färglära har genom tiderna flitigt debatterats - de kritiska rösterna har varit många - men man kan konstatera att färgläran i dag tas emot med större uppskattning och förståelse än någonsin tidigare.

    För inte så länge sedan träffade jag Henrik Boethius, som undervisar vid Konst- akademien i Köpenhamn. Han berättade att han använde Göethes färglära i sin undervisning och ansåg utan tvekan att denna var den enda tänkbara »läroboken« att använda i en konstutbildning.

    Varför? Jo, menade Henrik, därför att den är odogmatisk, inte upplevs som en tvångströja eller något slags regelsystem, utan tvärtom inbjuder till ett fritt skapande med färg. Den handlar först och främst om att lära sig se, att utveckla en sensibilitet för färg.

    Nu kan visserligen den som så vill utan större svårighet hitta uttalanden i Goethes »Utkast till en färglära« som förefaller nog så dogmatiska, alltefter i vilken anda man läser den. Men faktum är att jag under årens lopp träffat flera konstnärer som entusiastiskt sagt sig vara inspirerade av Goethes färglära, utan att jag, för min del, vare sig kunnat se någon nämnvärd likhet mellan deras respektive alster eller kunnat spåra det förmenta inflytandet av Goethes tänkesätt. Vilket visar att de i vart fall inte uppfattat den dogmatiskt!

    Vad är då det särskilda med Goethes färglära?
    ... min färglära är lika gammal som världen – meineFarbenlehre ist so alt wie die Welt ... Det är ett stiligt uttalande. Men vad menade Goethe? Hur gammal är världen? Vad avses med »världen « ?

    Nåväl, världen, det är människans värld - den värld där vi lever och dör, där vi gör oss hemmastadda, där vi är verksamma. Världen är allt detta som vi ser, hör, känner lukten av, kan ta på. Detta, som vi ger namn och som därigenom kan bli till ett »något« för oss. Det är den värld, där det finns sol och himmel, vatten, träd, blommor, fåglar - ja, förstås även stolar och bord, bilar, flygplan. Kort sagt verkligheten. Eller » sinnevärlden «, om man så vill.

    Så uppfattad är världen förstås lika gammal som människan. Varken mer eller mindre. Eftersom det är vår värld. Och lika gammal är i så fall också färgen, som ju hör till tingens synlighet, den dräkt i vilken världen framträder för oss. Men Goethe gör gällande att även färgläran, alltså vår kunskap om färgen, är så gammal. Ty för honom var färglära detsamma som det som färgen utsäger om sig själv.

    Lyssna på följande aforistiska uttalande, som återfinns i Wilhelm Meisters läroår:

    Det högsta skulle vara att begripa att fakta redan är teori. Himlens blå uppenbarar kromatikens huvudsats för oss. Man skall inte söka något bakom fenomenen, de är i sig själva läran.

    Eller det här:

    Det är sann symbolik, när det särskilda får representera det allmänna, inte som dröm och skugga, utan som levande, ögonblicklig uppenbarelse av det outforskbara.

    För att komma därhän i sitt sökande efter kunskap, att färgfenomenen själva blir till teori, måste man utveckla sitt seende. Man måste uppodla ett sinne för färgen, som gör att fenomenen får denna »djupdimension«, denna kraft att kunna symbolisera.

    Den som har ett fenomen inför ögonen, tänker ofta på det och dess konsekvenser; den som bara hör talas om det, tänker inte alls.

    Människan känner sig själv bara i den utsträckning hon känner världen, vilken hon bara blir varse inom sig och sig själv bara i den. Varje nytt föremål öppnar, om man noga iakttar det, ett nytt sinnesorgan hos oss.

    Goethe uppmanar oss att om och om igen återvända till fenomen, för att korrigera våra teorier, men också för att hämta inspiration, entusiasmeras, få nya ideer.

    För honom gällde det att upprätta färgen, ge den hemortsrätt i världen - som ett väsen bland andra väsen. Med andra ord, etablera dess objektiva existens. Först i och med att färgen görs till en särskild ontologisk domän blir den något man kan förhålla sig till, dela med andra, forska om etcetera. Man kommer på hans väg fram till ett sätt att använda färg, inte utifrån godtycke, utan som svar på hur man tilltalats av färgen, i umgänget med den.

    Det är ett synsätt som innebär en frihetsdimension i vårt förhållande till företeelsen färg. Det är den friheten som ger färgläran dess odogmatiska karaktär och tilltalar konstnärsjälen. Goethe tillämpar ett sådant förhållningssätt i bokens slutkapitel, som han kallar » Sinnlich-sittliche Wirkung der Farbe«, alltså »Färgens inverkan på sinnet och på seder och bruk « .

    Vi påverkas inte av färger på ett mekaniskt sätt, alltså inte så eller så med nödvändighet - utan utifrån vars och ens läggning, attityd, mottaglighet, villighet. Färgen talar till mig, men det är min ensak om jag behagar lyssna till den eller inte.

    Det står oss fritt att använda färg på ett sätt som strider mot dess väsen - om vi ser någon poäng i det. Seder och bruk utvecklas ur denna skapande dialog med färgen. Och kan alltså te sig motsägelsefulla om man jämför olika kulturer eller tidsepoker.

    För Goethe var det en självklarhet, att forskandets syfte inte bara är att lära oss hur vi skall göra, utan även vägleda oss i fråga om vad vi skall göra och varför. Det är en kunskapssyn som vår egen tid är i behov av.


    Ur: Källarhändelse. Forum Nutidsplats för kultur 29 maj 1999. Ersatz 2007, p.233-235

    Tre böcker i färglära

    Ingen har som universalgeniet Johann Wolfgang von Goethe gett oss bilden av färgläran i hela dess rikedom. Färgläran har beröringspunkter med fysik, kemi, biologi, fysiologi, psykologi, konstvetenskap, kulturhistoria och lika många praktiska verksamhetsfält. Genom det tvärvetenskapliga greppet och förankringen i okomplicerade iakttagelser och erfarenheter är Goethes färglära givande läsning för var och en som vill bekanta sig med det gåtfulla fenomenet färg. I boken beskrivs en stor mängd experiment som man med enkla medel kan utföra.

    158 sidor. Kosmos förlag 1996, ISBN 91-86066-41-2

    Finns även på finska: JOHDANTO GOETHEN VÄRIOPPIIN, Helsinki 2009

    GOETHES FÄRGLÄRA är klassikern på området. År 1976 gav Kosmos förlag ut en översättning av stora delar av Goethes skrifter till färgläran, med en utförlig notapparat och vetenskaplig efterskrift av mig. Det hela var en diger lunta på 460 sidor och med ett tillhörande experimaterial, som jag utarbetat tillsammans med konstnären Arne Klingborg. Denna praktutgåva är numera slut på förlaget. Inför behovet av en tredje upplaga valde jag att förverkliga en idé, jag övervägt redan från början, nämligen att skriva en bok där jag populärt berättar om Goethes färglära och kryddar framställningen med citat ur hans skrifter. Resultatet blev ovanstående, inte fullt lika tjocka volym. Genom den kan man ganska snabbt få en orientering om de väsentliga idéerna och resultaten i Goethes storslagna projekt.

    Goethe var en mångsysslare - han är ju främst känd som diktare och som minister i furstendömet Weimar - och publicerade undersökningar och teorier även inom botanik, zoologi, geologi. I boken GOETHE OCH NATURVETENSKAPEN har jag berättat om de sidorna av hans rika personlighet.

     

    Har du någonsin brytt dig om att undersöka din bildskärms färgmöjligheter? På skärmen möter oss en färgvärld med speciella egenskaper. Vi befinner oss i gränslandet mellan ytfärger och lysfärger. I den här boken - om genom de övningar du kan utföra med hjälp av det medföljande datorprogrammet - får du lära känna principerna för additiv färgblandning och stifta bekantskap med en rad visuella fenomen, som efterbilder, simultankontrast, fluorens, mönstereffekter, transparens m.m. Du får öva dig att stämma av färgskalor och bygga en färgkrets och till sist även en inblick i grunderna för s.k. kolorimetri.

    92 sidor + CD. Kosmos förlag 1998, ISBN 91-86066-43-9

    FÄRGLÄRA PÅ DATORN kan tyckas ha föga med Goethes färglära att göra. Egentligen var det i samband med mina undersökningar av färgblindhet som jag kom att fundera över möjligheten att på en elektronisk bildskärm framställa gult som en blandning av rött och grönt på så sätt att blandningsföhållandet lätt kunde varieras och alltså olika gula nyanser visas. Hypotesen var att en person med avvikande färgseende skulle välja en annan inställning än normalseende för elementargult - alltså en gul färg som synes varken rödaktig eller grönaktig. Nå, det visade sig nu inte vara fallet, i någon statistiskt säkerställbart grad. Så jag fick överge den idén. Men jag upptäckte att den metod vi funnit att smidigt variera färgen på ett fält på skärmen gav möjlighet att demonstrera en rad perceptionsfenomen med enastående tydlighet. Jämfört med alla mer eller mindre misslyckade försök att i offset-tryck demonstrera simultankontrast och desslikes i läroböcker är datorbildskärmen helt överlägsen. Alltså fick jag idén att skriva ett pedagogiskt program. För att slippa ha en massa instruktioner och text på skärmen, som skulle distrahera seendet, yrkade jag på att programmet borde beledsagas av en ordentlig handbok, där också en hel del fakta kring teorin för hur färg på dataskärmar åstadkoms och styrs kunde vara på sin plats. Mer om färgprogrammet och filosofin bakom det finner du här.

     

    En psykolog, en fysiker, en arkitekt, en konstnär, en filosof och en färgpedagog träffas ett antal gånger och samtalar om människans färgseende. Diskussionens vågor går höga, för deltagarna representerar skilda ståndpunkter och drar sig inte för att ta upp svåra frågor: Vad är färg? Ser vi färger på samma sätt? Hur upplever en blind färger? Finns färger i mörker? Kan man mäta färger? Vad betyder färgerna för oss? Vad skiljer ett konstnärligt förhållningssätt till färg från ett vetenskapligt? Som läsare dras man in i diskussionen och stimuleras till egna studier och funderingar.

    230 sidor. Utgiven av Kosmos förlag 2001, ISBN 91-81066-50-1

    SAMTAL OM FÄRGSEENDETS GÅTA är en bok som tillkom som en uppföljning till Goethes färglära, avsedd för dem som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet och har lust på lite filosofiska funderingar kring färg. Min ambition var att i lättillgänglig och diskuterande form meddela kunskap i färgfysik - ett område som inte finns populärvetenskaplig litteratur om. Det är faktiskt så att Newton och hans idéer om ljus och färg i ännu högre grad behöver "försvaras" än Goethes idéer. Vidare ville jag berätta om hur intressant det är med företeelsen färgblindhet. Faktum är ju att tre procent av alla män har påfallande annorlunda färgseende än det normala. Nå, detta och många sällsamma resultat från forskningen om färgperception, alltsedan Goethes dagar, får man stifta bekantskap med i denna bok.

    Teman som diskuteras: Skuggfärgerna - en utmaning. Varför är himlen blå? Ljuset och seendet. Är ljuset synligt? Konsten att mäta ljus och färg. Att se tingen i nytt ljus. Newtons teori. Ögat gör ingen spektralanalys. Färgen som föremålsegenskap. Belysning och färgkonstans. Att minnas färger. Om färgreproduktion. Svartvitt som estetisk särkategori. Färgseendet i extrema belysningar. Belysningskvalitet. Att ha onormalt färgseende. Hur vet jag vad du ser? Färg och språk. Det inre ljuset. Olika färgbegrepp. Edwin Lands demonstration. Vad betyder färgerna för oss?


    Övriga publikationer om färg finner du förtecknade här.

     

    ÅTER TILL TEXTER OM FÄRG / STARTSIDAN

    © Pehr Sällström 2003-04-07  (senast reviderad 2022-01-08)