- Redan de gamla grekerna ...
- Färgblandning av mångahanda slag
- Experiment med
färgfolier
- Experiment med färgade
ljusflöden
- Subtraktiv och additiv
blandning
- Seriell och parallell verkan
- Strålkastarbelysning på teaterscen
- Rastertryck, en form av optisk
blandning
- Olika grad av förutsägbarhet
- Perceptuell
flertydighet
- Tillfogade funderingar
- Frågor och svar
Vad menas egentligen med
"färgblandning"? Kan färger blandas? Om med
"färg" avses själva den visuella kvaliteten, då är
den inte rimligtvis något man kan bokstavligen
"blanda". Goethe påpekade, i sin färglära, att
färgen framträder, förändras och åter försvinner, alltefter
omständigheterna. Den går inte att hålla fast, är ingenting
man kan "ha". Uttrycket färgblandning syftar med andra
ord inte på något vi gör med den varseblivna färgen, utan är
något vi gör med de konkreta betingelserna för
färgers framträdande.
Vad man kan förändra är sålunda de
materiella och rumsliga förhållandena i den situation där
färgerna uppträder och iakttas. Exempelvis genom att röra ihop
innehållet i två burkar med målarfärg. Eller genom att
betrakta ett färgmönster på varierande avstånd, till exempel
på så stort avstånd att de enskilda detaljerna inte längre
urskiljs, varvid olikfärgade fält smälter samman. Eller genom
att lägga genomskinliga färgade plastfolier på varandra och se
vilken färg kombinationen får. Det finns en hel mängd olika
förfaranden som leder till visuella färgförändringar på
sådant sätt att det kan vara berättigat att tala om ett slags
"färgblandning".
Vid färgblandning utgår man från två
eller flera komponenter, som var för sig kan framvisa en färg,
och sammanför dem på sådant sätt att de i samverkan framvisar
en ny färg, "blandfärgen". Sätten på vilka
komponenterna sammanförs och fås att samverka är många. Jag
återkommer till det.
Redan de gamla grekerna ...
Så länge människor använt sig av färg för
utsmyckning och rituella ändamål har det också funnits de som
funderat över färgens natur. Aristoteles diskuterade kritiskt
sin tids spekulationer om färgseendet och redde ut begreppen.
Han skilde därvid mellan två slags färgblandning:
"materiell" och "optisk". Vid den
förstnämnda sammansmälter komponenterna till en ny enhet och
går förlorade i den. Processen är, eller förefaller i vart
fall vara, irreversibel - som när man rör ihop två
målarfärger. Det är inte lätt att få isär dem igen, om man
skulle ångra sig, när man får se resultatet! Den optiska
blandningen är däremot tillfällig och på sätt och vis endast
skenbar; komponenterna finns kvar oberörda och kan återigen ses
var för sig, om man så önskar.
Optisk blandning är ständigt förekommande i
praktiska livet, eftersom den uppkommer redan till följd av
betraktningsavståndet. Vad som på nära håll är synligt som
färgskiftningar och färgmönster på ett föremåls yta,
sammansmälter på längre håll till en enhetlig färg. Så är
det exempelvis om man betraktar ett lövverk på långt håll,
jämfört med på nära håll. Det vet varje landskapsmålare.
Den lärde konsthistorikern John Gage påpekar
att optisk blandning sedan gammalt använts i bildkonsten,
medvetet eller omedvetet, exempelvis i mosaiker. I modern tid,
framåt slutet av artonhundratalet, togs metoden upp av
neo-impressionisterna. Under beteckningen "pointillism"
eller "peinture optique" ("optiskt måleri")
utvecklades den av Georges Seurat, Paul Signac m.fl. Färgnyanser
skulle inte tillblandas på paletten utan frambringas genom att
starka, rena färger anbringades smått invid varandra direkt på
duken. Man hoppades på det viset få mera ljus i bilden än om
färgmaterialet tillblandades på paletten. När färgfläckarna
inte helt fusionerar i synbilden upplevs dessutom en speciell
lyster hos ytan.
En skepsis mot att blanda färg genom att röra
samman skilda färgmaterial hade dock gjort sig gällande redan
under tidigare epoker i målarkonsten, exempelvis under tidig
medeltid. Man ansåg att det gjorde våld på färgerna,
"besmutsade" och fördärvade dem. Till nöds kunde man
tänka sig att blanda en kulör med svart eller vitt - däremot
ogärna två kulörer med varandra för att åstadkomma en ny
kulör. Hellre då åstadkomma blandningar genom att lägga på
färg i skikt efter skikt. Det var först från 1300-talet och
framåt, i och med oljemåleriets vartefter uppenbarade
fantastiska möjligheter till subtil nyansrikedom, som
tillblandning på palett blev praxis. (Även Goethe talar i sin
färglära som en självklarhet om färgens
"besmutsningar", därmed avseende ett inslag av svarhet
och/eller vithet i färgen.)
Estetiskt och symboliskt kan det mången gång
vara att föredra att arbeta med en distinkt färgskala. Det är
först i samband med ett reproducerande naturalistiskt måleri,
där man eftersträvar att återge exakta färgnyanser hos
motivet eller frambringa en färgnyans som "matchar"
ett givet original, som behovet av färgblandning anmäler sig.
Poängen med färgblandning är den rent
praktiska vinsten: Man kan utgå från några få lämpligt valda
färger (=färgmaterial) och med deras hjälp frambringa en stor
mängd nyanser. Det går att klara sig med ett litet målarskrin
med fem tuber: svart, vitt, citrongult, cyan och magenta. Att det
räcker med tre lämpligt valda primärfärger för att blanda
till kulörer hela färgkretsen runt, är en gammal erfarenhet.
Den har sin grund i det mänskliga färgseendets s.k.
trikromaticitet; något som klarlades först vid slutet av
1800-talet.
Färgblandning av
mångahanda slag
Färgblandning är alltså ett vittomfattande
begrepp. Låt mig räkna upp några förfaringssätt som brukar
räknas dit.
- Små färgprickar ses på så stort
avstånd att de smälter samman till enhetliga färgytor.
- Färgtryck med raster.
- Färgåtergivningen på elektroniska
bildskärmar.
- Scenbelysning, när en strålkastare med
färgat ljus belyser färgade kulisser och kläder.
- Dito, när ett flertal strålkastare med
olikfärgade ljusflöden belyser ett och samma område.
- Dito, när figurer - t.ex. dansare - i
strålkastarljuset kastar färgade skuggor på en skärm.
- En färgad yta speglas i en glasruta genom
vilken en annan yta ses, liksom "på samma
plats".
- En snurra med olikfärgade sektorer
bringas att rotera så snabbt att färgfälten inte
uppfattas separata, utan man ser en enhetligt färgad
cirkulär yta. (se Snurror)
- Skiktmåleri och transparenta glasyrer.
- Pigmentblandning; blandning av
färgmaterial på paletten, eller i målarburken.
- Transparenta färgvätskor hälls samman
(exempelvis vid textilfärgning)
- En färgad efterbild förläggs, genom att
man flyttar blicken, på en färgad bakgrund.
- Binoculär färgblandning. Man ordnar så
att vänster öga betraktar en färgad yta och höger
öga betraktar en yta med annan färg och så att de
båda ytorna i synbilden helt eller delvis sammanfaller.
Frågan är: Vad ser man då? Den ena eller andra eller
något slags blandning av de båda?
Frågar man sig vilka av de uppräknade
metoderna som traditionellt kallas "verklig blandning"
och vilka som endast är "skenbar blandning", blir
svaret, att de enda förfaranden som kallas "verkliga"
(eller "materiella") är när färger tillblandas på
paletten eller i målarburken, när olika pigment rivs samman
eller färgvätskor hälls samman. Alla andra former av blandning
betecknas som "skenbar" eller "optisk"
blandning, för att den har med seendet, ljuset och de
geometriska förhållandena att göra och därför är
reversibel.
Skiktmåleri, exempelvis, har stundom även det
betecknats som en form av "optisk blandning", ty även
om de inte lätt kan tas isär, så kan man i vart fall tänka
sig hur färgskikten ligger där på varandra och fungerar
oberoende av varandra. Blandfärgen uppstår genom att de
"råkar" befinna sig på samma plats i synfältet,
liksom när man tittar på en färgad yta genom ett färgat glas.
(Detta sätt "att blanda färg" förekommer f.ö. i
naturen. Exempelvis uppstår den gröna färgen hos vissa
papegojfjädrar genom att en genomskinlig gul hinna ligger över
en blå grund.)
Man kan fundera vidare. Hur förhåller det sig
med pigmentblandning? Är inte även det strängt taget endast
"skenbar" blandning? Betraktar man färgmaterialet
genom mikroskop, med tillräckligt hög förstoring, ser man de
olikfärgade pigmentkornen. Ja, till och med när färglösningar
blandas - då kan man väl fortfarande i varje fall tänka sig de
olika molekylerna av de olika komponenterna i blandningen som
tillfinnades i lösningen, sida vid sida. Strängt taget är det
alltså bara när det sker en kemisk reaktion, syntes av ett nytt
färgämne, som man kan tala om "äkta" färgblandning
- fast då känns det inte längre adekvat att tala om
"blandning", snarare om färgfabrikation. Det är då
fåfängt att eftersöka något samband mellan färgerna hos de
ingredienser man utgår ifrån och slutresultatets färg.
Exempelvis kan två i och för sig färglösa ämnen i syntes ge
upphov till vilken som helst kulör.
En förnuftig praxis är att nöja sig med att
låta termen "optisk blandning" åsyfta endast det
slags blandning som uppstår tillföljd av
betraktningsavståndet, alltså då vad som på nära håll synes
vara ett konglomerat av olika färgprickar, på större håll
flyter samman till en enhetlig färg. (Jämför grekiskans opto =
jag ser.)
Så långt allt väl. Jag övergår nu till att
diskutera en annan uppdelningsgrund, som ofta anförs. Nämligen
den mellan subtraktiv och additiv blandning. Låt mig, för att
klargöra skillnaden, beskriva en serie försök med färgfolier.
Först i ljus, sedan i mörker.
Experiment med färgfolier
Den normala situationen, i vilken vi iakttar
färger, har tre avgörande komponenter: en ljuskälla, ett
seende öga och diverse föremål hos vilka färgerna
framträder. Ljuskällan belyser tingen, ögat betraktar dem. En
belyst föremålsyta återkastar ett sken som tar färg alltefter
ytans egenskaper. En vit (eller grå) yta återkastar ljuset
försvagat, men med oförändrad kulör. En kulört yta ger ett
återsken som är svagare än det sken som en vit yta
återkastar. Det beror på att färgningen av ljuset uppstår
genom att en del av strålningen absorberas av materialet.
Detsamma gäller om ett ljusflöde faller genom ett färgat glas.
Det färgas genom att en del av strålningen absorberas i glaset.
Detta är det vanliga sättet på vilket förmålen får sina
olika färger, nämligen genom selektiv absorption.
Färgen uppstår subtraktivt, dvs genom att något dras bort
från det infallande ljusflödet.
Låt ljuset från en lampa, eller solljus,
belysa ett vitt ark och håll en färgfolie (en bit transparent
färgat glas eller plast) i ljusets väg. Man får en färgad
skuggbild av folien på den vita ytan. Den har samma färg som
folien själv - med vilket menas den färg man ser, om man
betraktar folien mot bakgrund av den belysta vita ytan.
Placeras nu ytterligare en färgfolie i ljusets
väg modifieras färgen. Hålls folierna så att de delvis
överlappar får man en skuggbild som visar såväl de enskilda
foliernas färger som blandfärgen, den som uppträder där de
överlappar.
Det kan hända att blandfärgen blir svart,
nämligen om foliernas färger är "motstridiga". Men
det kan också hända att det uppstår en kulör, som skiljer sig
från de två man utgick ifrån. Typexemplet är om man har en
gul och en blå folie, vilka tillsammans färgar belysningen
grön. Med andra ord, lagda på varandra motsvarar de en grön
folie.
En annan lyckad kombination är gult
tillsammans med en blåröd (rosa, purpur) folie, som ger
varmrött (den gula folien eliminerar blåheten). Ytterligare ett
exempel är om en ljusblå folie kombineras med den blåröda,
vilket ger en violett eller mörkt indigoblå ton. Däremot ger
exempelvis gult tillsammans med rubinrött inte något nytt. Det
röda är "starkare", det gula kan varken göra till
eller ifrån.
I samtliga fall gäller regeln, att
blandfärgen är mörkare än vardera av de två man utgår
ifrån. Och de är, som sagt, i sin tur mörkare än den vita
bakgrunden. Varje ny folie man placerar i ljusets väg absorberar
strålning, intensiteten reduceras med en viss proportion. Vid
denna typ av färgblandning subtraheras alltså mer och mer från
det ursprungliga ljusflödet. Placerar man tre folier, en
citrongul, en turkosblå och en pupurfärgad på varandra, blir
det svart där alla tre överlappar.
Det jag nu beskrivit är typexemplet på
subtraktiv färgblandning. Man utgår från ljus och förfarandet
innebär ett successivt förmörkande. Man inser att skiktmåleri
är ett annat exempel på subtraktiv blandning. På vit grund
målar man med akvarellfärg, först exempelvis ett gult skikt
(som får torka) därefter blått varvid resultatet blir grönt
o.s.v.
Om alltså subtraktiv färgblandning utgår
från ljus (ett vitt underlag, en vit bakgrund) så utgår
additiv färgblandning från mörker och från mörka färger mot
allt ljusare blandfärger. Följande demonstrationer visar hur
det går till. Vi lämnar för ändamålet den här ljusa sidan
och övergår till en sida med svart bakgrundsfärg.
Experiment
med färgade ljusflöden |
|
Subtraktiv och additiv
blandning
Experimenten med färgfolier och strålkastare
har klargjort skillnaden mellan subtraktiv och additiv blandning.
I en fallet skapar man färgen genom förmörkning, i andra
fallet genom att tillföra ljus. Den subtraktiva blandningen
utgår från ljuset, exempelvis målarens vita duk. Den additiva
från mörkret, exempelvis en mörk teaterscen.
Färgen är, som Goethe konstaterade, till sitt
väsen "skuggartad". Den är besläktad med
halvskuggan, med ljusdunklet. Se på den här grå rundeln:
placerad på vit botten representerar den mörker, mot svart
botten representerar den ljus.
Detsamma gäller de kulörta färgerna. De hör
alla hemma mellan polerna vitt och svart. I förhållande till
mörkret representerar de ljus, i förhållande till ljuset
representerar de mörker. Därvid är vissa kulörer
ljusbesläktade, andra mer besläktade med mörkret. Gult
karakteriserade Goethe som "färgen närmast ljuset",
blått som "färgen närmast mörkret". Gult kan bara
vara ljust, "mörkgult" är en orimlighet. Försöker
man förmörka gult blir det brunt eller olivgrönt. Däremot kan
blått göras mörkt utan att förlora i sin blåhet. I stället
är det så att ljusblått antingen är påtagligt vitaktigt
eller drar mot grönt (turkosblått).
Den subtraktiva blandningen utgår lämpligtvis
från ljusa färger och ger blandfärger som hör till de
mörkerbesläktade. Det är därför som gult, magenta (rosa) och
cyan (turkos) används som primärfärger, medan rött, grönt
och blåviolett frambringas som blandfärger.
Den additiva blandningen utgår däremot bäst
från mörkerbesläktade färger, med de ljusnära som
blandfärger. Alltså utgår man lämpligtvis från djupt
rubinrött (orangerött), grönt (gulgrönt) och mörkblått
(eller blåviolett) som primärfärger och erhåller gult, rosa
och turkos som blandfärger.
Additiv och subtraktiv blandning är således
varandras komplement. Den vackra symmetrin mellan dem brukar
illustreras med följande ideogram:
Observera att det inte alltid går att säga om
en blandningsteknik att den är endera subtraktiv eller additiv.
Som vi såg i experimenten med färgat strålkastarljus, kan man
i det fallet blanda färg både subtraktivt och additivt. Det ena
genom partiell skuggning, det andra genom partiell upplysning.
Ännu enklare och mer perfekt kan detsamma
göras på en elektronisk bildskärm. På den frambringas färger
additivt, såtillvida som att man utgår från en mörk skärm,
som i varierande grad lyses upp av de tre lysfärgerna R,G,B. Men
man kan lika väl frambringa dem subtraktivt, nämligen om man
utgår från den lysande vita bildskärmen och åstadkommer
färger genom att i varierande grad dämpa de tre lysfärgerna.
Så det är ifråga om en elektronisk bildskärm helt egalt om
man säger att den bygger på additiv eller subtraktiv blandning.
En annan sak är att datorernas bildskärmar
(och tevemottagarens skärm) bygger på optisk blandning. Bilden
konstitueras av en mängd lysande prickar i orangerött (R)
gulgrönt (G) och blått (B), som på normalt
betraktningsavstånd flyter samman till enhetliga färgfält
(pixlar, eller konglomerat av likfärgade pixlar).
I vanliga fall är optisk blandning - t.ex.
när man betraktar en belyst målning - varken subtraktiv eller
additiv, ty färgprickarna bidrar med både sitt ljus och sitt
mörker in i blandfärgen. Men blandfärgen har mindre
kulörstyrka än de färger den baseras på, den tenderar alltså
mot neutralgrått - ett neutralgrått, som under vissa
förhållanden till och med kan framstå som vitt.
Seriell och
parallell verkan
Vill man ytterligare förstå skillnaderna
mellan olika blandningsförfaranden, måste man gå närmare in
på själva tekniken. Färgseendet är generellt sett, som jag
nyss antydde, ett samspel mellan en ljuskälla, ett seende öga
och materiella objekt, vilka på olika sätt modulerar ljuset på
vägen från källan till ögat. Därvid kan de materiella
komponenterna (exempelvis färgfolier) samverka på två sätt,
som illustreras av följande skiss.
Färgfiltren A och B
inverkar på ljuset i serie, och därmed i ömsesidigt beroende
av varandra.
Färgfiltren A och B
inverkar på ljuset parallellt och därmed oberoende av varandra.
I de nyss beskrivna experimenten - när
färgade glas eller folier läggs på varandra, respektive när
de placeras framför varsin lampa och ljusflöden adderas - är
det helt klart på vilketdera av dessa två sätt som blandningen
uppkommer. Försåvitt komponenterna i sin verkan bygger på
selektiv absorption (som vanliga färgmaterial och färgfolier
gör) så måste seriell verkan nödvändigtvis innebära
subtraktiv blandning. Så subtraktiv blandning och seriell verkan
är i praktiken liktydigt.
Men hur är det med de övriga formerna av
färgblandning, som inledningsvis räknades upp? Är blandning
på färgsnurra subtraktiv eller additiv? Är blandning av
oljefärger på paletten subtraktiv eller additiv? Är
färgblandning vid rastertryck subtraktiv eller additiv?
Om man föreställer sig hur det i detalj går
till, inser man att såväl pigmentblandning som lasyr
(skiktmålning) följer principen att komponenterna verkar i
serie. Eftersom komponenterna, i detta fall, inverkar på ljuset
genom selektiv absorption (partiell förmörkning) så blir det i
dessa fall nödvändigtvis fråga om subtraktiv blandning.
Vid optisk blandning (genom avståndsverkan)
och blandning på snurra gäller däremot att färgprickarna
(respektive de olikfärgade sektorerna på skivan) verkar var
för sig oberoende av varandra, alltså parallellt. I det fallet
blir själva blandningsförfarandet en viktad addition,
eftersom komponenterna delar på den infallande belysningen, i
proportion till sin area.
Hur är det vid spegling i en glasskiva?
Tänker man efter är detta ett prima exempel på additiv
färgblandning. Ställ skivan på svart underlag och placera på
ena sidan en orangeröd, på andra sidan en gulgrön lapp (se
bilden). Titta snett ner genom skivan mot den röda. Samtidigt
syns den gröna speglad i skivan. Där bilderna överlappar får
man en blandfärg. Vilken? Jo, gult förstås. De två verkar
parallellt, oberoende av varandra. Genom att variera hur pass
snett in mot skivan du tittar, kan du påverka
intensitetsförhållandet mellan bilderna och få ett perfekt
balanserat gult.
Ytterligare ett par
kniviga exempel
Hur blir det då om en färgad
efterbild förläggs på färgad bakgrund? Fungerar
efterbilden som en färgfolie, genom vilken man ser bakgrunden?
Är det alltså frågan om subtraktiv färgblandning? Ingalunda.
Se själv genom att göra följande lilla experiment.
Fixera den violetta rundeln under
några sekunder. Flyttar du blicken så framträder på den grå
bakgrunden en efterbild i form av en grön rundel. Flytta blicken
så att efterbilden förläggs till den ljusröda ytan. Då synes
rundeln i stället orangegul. Men när rött plus grönt blir
gult, då är det frågan om additiv färgblandning, eller hur?
Tänker man efter inser man att
situationen är densamma som i exemplet med spegling i en
glasskiva, se figuren ovan. Den gröna efterbilden, knuten till
ögat, och den röda kvadraten på skärmen verkar helt oberoende
av varandra. Goethe talar, i sin färglära, om den lysande
efterbilden som "det inre ljuset", "ögats
ljus". Det ljuset adderar sig här till det "yttre
ljuset", alltså det som kommer från den röda ytan.
Hur blir det då när en färgad
skugga faller på en färglapp? Hur blandar sig skuggfärgen
med lappens färg? Är inte den färgade skuggan en schimär,
liksom den färgade efterbilden? Nej, skuggan fungerar på samma
sätt som en färgfolie, genom vilken man ser färglappen. I
detta fall gäller den subtraktiva, seriella, blandningens
regler. Exempelvis, om man frambringar en blå skugga och
placerar en liten gul färglapp i den, så synes lappen grön. En
blå skugga fungerar som blåaktig belysning. (Låt vara ett den
är blå endast sedd i förhållande till en i stuationen
dominerande belysning av annan art, vilken framstår som
ofärgad, neutral.)
Strålkastarbelysning på
teaterscen
Många praktiska tillämpningar kräver att man
tänker sig på en gång både subtraktiv och additiv
färgblandning i samverkan. I ett rum med färgade väggar
återkastar dessa belysningen och bidrar med sina respektiva
färger till att skapa en mångfärgad ljusatmosfär i rummet.
Ett föremål i rummet träffas av en belysning som är summan av
direkt belysning från ljuskällan och indirekt belysning från
väggar och tak och andra färgade ytor i omgivningen.
På en teaterscen, där exempelvis en färgad
kuliss belyses av två strålkastare försedda med varsitt
färgfilter, får man tänka sig färgblandningen som en
kombination av de båda principerna: när två färgade
ljusflöden faller på kulissen innebär det additiv blandning
(av de två belysningarnas färger) och när strålkastarljuset
återkastas från kulissens yta innebär det subtraktiv blandning
(av kulissens färg med belysningens färg).
Rastertryck, en form av
optisk blandning
Även färgtryck med raster fungerar enligt en
kombination av de två grundprinciperna. Idén med rastertryck
är att styrkan hos en komponent i blandningen varieras, inte
genom koncentrationen hos färgämnet, utan genom att det
distribueras på tryckytan i form av prickar med varierande
storlek och/eller täthet. Det vita underlaget tittar alltså i
större eller mindre utsträckning fram och adderar sig optiskt
till prickarnas färg. Så här kan det se ut i hög förstoring
(digitalt raster, 8x8 subpixlar):
Tryck sker med tre transparenta primärfärger,
kallade cyan, magenta och yellow (C,M,Y). Till skillnad från på
en bildskärm ligger prickarna delvis övertäckande varandra och
man får parvisa subtraktiva färger: rött, grönt, blåviolett
(R,G,B). Dessutom en färg som uppstår där C, M och Y alla tre
hamnar på varandra (låt oss kalla den O).
Det betyder att rastertryck bygger på optisk
(alltså additiv) blandning av nio givna
grundfärger. Nämligen C, M, Y, R, G, B och O samt W (vitt, där
underlaget lyser fram) och Bk (ett opakt svart, som används för
att få ordentligt djup i mörka nyanser). Blandfärgen hos ett
område på pappret bestäms av den relativa area som respektive
av de nio grundfärgerna upptar där. När man söker få fram
starka färger (= tätt med stora prickar) ökar sannolikheten
för att de skall överlappa till stor del, dvs då blir det
huvudsakligen de subtraktiva blandfärgerna R, G och B som
dominerar. Vid svagt tryck (=glest med prickar, eller små
prickar) blir det däremot de rena C, M, Y samt det vita pappret
som dominerar i den optiska blandningen.
Man kan av det sagda förstå varför det är
näst intill omöjligt att kalibrera en skrivare (som arbetar med
CMYk raster) så att den korrekt återger färgerna på en
elektronisk bildskärm, där alla färgnyanser är åstadkomna
genom systematiskt varierade proportioner av endast tre
primärfärger: R, G och B. (Mer om detta kan du läsa här.)
Ger optisk blandning a la pointillism (och
rastertryck) verkligen maximalt ljusa färger? Nej, det är
snarare fråga om en viktad blandning, som på färgsnurran,
vilket innebär att slutresultatet (av att blanda komplementära
idealfärger) på sin höjd kan bli 50% av maximal luminans. Det
motsvarar visuellt ljusgrått, dvs 25% svarthet enligt NCS. (Se
mitt datorprogram "snurror"!) Jag är inte
säker på att pointillisterna, i sin entusiasm, tänkte på att
färgfläckarna de satte på bildytan måste dela på
den rådande belysningen. Det är alltså icke samma sak som när
man har självlysande prickar i olika färger, som på en
dataskärm.
Färgreproduktion är ett tema som har många
intressanta aspekter och inrymmer en del tänkvärda paradoxer -
men det förtjänar en separat artikel!
Olika grad av
förutsägbarhet
I vad mån är det möjligt att av utseendet
hos två färgmaterial förutsäga hur blandningen av dem kommer
att se ut? Ifråga om optisk blandning - t.ex. på färgsnurra,
eller vid sammanfallande färgade ljusflöden - är det möjligt.
(En tumregel är därvid, att gulhet och blåhet neutraliserar
varandra, liksom att grönhet och rödhet neutraliserar varandra,
och "vad som bli kvar" avgör blandningens kulör.)
Redan vid skiktmålning, eller när ljus faller
genom flera färgade folier i följd, är resultatet däremot
icke helt förutsägbart med ledning av utseendet hos de
färgmaterial man utgår ifrån. Om man exempelvis vill blanda
till grönt av gult och blått och har olika blå material att
välja mellan, går det inte att se på det blå hur pass mättat
grönt man kan få fram. Man måste pröva. Man kunde exempelvis
tro att en grönblå färg skulle ge bättre grönt, tillsammans
med det gula, än en rent blå. Men det behöver inte alls vara
fallet.
Låt mig konkretisera resonemanget. Säg att vi
har tre färgfilter A, B, C. Antag vidare att B och C är
visuellt helt lika, de går inte att skilja åt, om man håller
upp dem bredvid varandra mot en vit bakgrund och betraktar dem.
Ställ upp två projektorer, som projicerar var sitt avgränsade
ljusfält på en vit skärm, och rikta in dem så att de båda
ljusfälten sammanfaller till ett, dvs ljusflödena adderas.
Framför den ena projektorn placeras filtret A och ger ett
färgat ljusflöde, som vi kan kalla A. Framför den andra
placeras filtret B och ger ljusflödet B. Vi får då en viss
blandfärg hos ljuset A+B. Byter vi ut filtret B mot C får vi
precis samma resultat. Färgen hos blandljuset A+C är precis
densamma som hos A+B. Kortfattat noterat:
För godtyckliga ljusflöden
A, B, C gäller, att om B = C så är A+B = A+C
varvid = står för "visuell likhet".
Detta är "Grassmans tredje lag", som uttrycker en
grundläggande insikt om människans färgseende.
Använd nu bara en projektor och håll filtret
A framför den. Håll sedan dessutom även filtret B
därframför. Ljusflödet får en färg, som åstadkoms av
kombinationen av A och B. Kalla ljusflödet AB. Det är
resultatet av den subtraktiva blandningen av A och B. Byt nu ut
filtret B mot C! Eftersom B och C är visuellt identiska, kunde
man tro att blandfärgen skulle vara oförändrad, men så
behöver det inte alls bli! Kort noterat:
Även om B = C behöver det
inte vara fallet att AB = AC
Vad kommer det sig? Det beror på att filtren B
och C bara ser ut att vara identiska, men "egentligen"
inte är det, ifråga om vad de gör med ljusflödet. För att
avgöra deras identitet räcker det inte med att bara hålla upp
dem mot en vit bakgrund, i en given belysning, utan man måste
pröva dem i olikartade belysningar (t.ex. både i dagsljus,
glödlampsljus och lysrörsljus) eller mot diverse olikfärgade
bakgrunder. Då avslöjar det sig strax om de inte är identiskt
lika.
Detta gäller förstås inte bara färgfolier,
utan likaväl målarfärger och färgade material. I en belysning
kan de se helt lika ut, i en annan mer eller mindre olika. Det
kan vara en obehaglig överraskning, när man köpt ett
klädesplagg i en affär upplyst med lysrörljus, och man får se
plagget i dagsljus eller, på kvällen, i glödlampsljus. Det som
i affären var en snygg färg, är nu alls inte längre i ens
smak. Fenomenet beror på s.k. metameri, dvs på att
två färgmaterial i en viss belysning kan se lika ut, men i
annan belysning skilja sig åt. För att mer ingående bekanta
sig med fenomenet metameri måste man gå in på sambandet mellan
ett ljusflödes färg och dess spektralfördelning. Det gör man
lämpligen med datorprogrammet SPEKTRAL, som du kan läsa om här
Så själva "färgegenskapen" hos ett
material är inte momentant uppenbar i en situation, där man ser
det i en given belysning, utan visar sig först i samspelet med
andra material och belysningar. Detta är en dimension hos
begreppet "materialfärg" (eller
"föremålsfärg") som man tyvärr vanligtvis ignorerar
i praktiska sammanhang, stundom med estetiskt förödande
konsekvenser.
Vi kan konstatera, att för att med säker hand
blanda färger krävs mycken erfarenhet; erfarenhet av just de
bestämda material (pigment, färgämnen) som ingår.
Denna utredning ger oss ett nytt grepp om
skillnaden mellan "skenbar" och "verklig"
blandning. Skenbar är blandningen, när komponenterna modifierar
ljuset parallellt, dvs oberoende av varandra. Verklig är
blandningen, när komponenterna modifierar ljusets tillstånd
successivt, varvid den enskilda komponentens verkan beror på de
övriga komponenternas verkan. Vid skenbar blandning är
resultatet förutsägbart utanifrån komponenternas utseende; vid
verklig blandning blir det i viss mån en överraskning vilken
färg som uppstår - något för den direkta blicken fördolt
bringas i dagen.
(Med den definitionen är sålunda
skiktmålning, eller när två färgfolier placeras på varandra,
icke att anse som skenbar utan verklig blandning.)
Den mest extrema formen av "kemisk"
blandning, nämligen vid en kemisk syntes mellan två ämnen, är
totalt oförutsägbar. Som när två färglösa vätskor hälls
ihop och det uppstår en kraftigt färgad vätska, eller en
fällning. Det blir ett illusionistnummer - kemiskt trolleri! Man
visar upp en bricka med tomma, färglösa dricksglas samt en
karaff med färglös vätska, vad som verkar vara rent vatten.
Så häller man från karaffen upp i glasen, vilka omedelbart
fylls av diverse olikfärgade vätskor. Här finns inget som
helst samband mellan den varseblivna färgen hos
utgångsmaterialen och den varseblivna färgen hos resultatet av
blandningen. Vid sedvanlig pigmentblandning finns trots allt
ännu vissa, om än vaga, samband. Men det är, som sagt, endast
vid rent optisk blandning som det råder entydighet och
förutsägbarhet - visserligen inom ramen för de individuella,
statistiska fluktuationerna i mänskligt färgseende, men de är
i praktiken obetydliga, annars vore färgfoto och färgteve icke
möjligt. Grassmann's lagar är förvisso en idealisering av de
verkliga förhållandena, men det är denna idealisering som
färgteknologin bygger på.
Perceptuell
flertydighet
Förklaringen av skillnaden mellan subtraktiv
och additiv blandning - att den förra är "seriell"
den senare "parallell" ifråga om sin verkan på
ljusflödet - är klargörande för den som är
naturvetenskapligt sinnad. Den är till sin karaktär teknisk och
har varit vägledande när det gäller utvecklingen av
färgteknologin. För den som är humanistiskt sinnad, t.ex. en
konstvetare, kan det däremot hända att förklaringen upplevs
som otillfredsställande; att den inte kastar det förståelsens
ljus över saken, som man önskar sig.
För fysikern är det radikal skillnad mellan
de två situationerna. I det ena fallet ser man en färg genom en
annan, i det andra fallet ser man färgerna bredvid varandra.
När man ser tingen genom varandra - genom varandras förmedling
- blir de ohjälpligen sammantrasslade. Vardera färgen kan inte
verka fullt ut enligt sin egen natur, utan verkan blir en
kompromiss. Det måste finnas en viss överensstämmelse mellan
komponenterna. Om de är helt "motstridiga" (som Goethe
uttrycker det) blir resultatet bara svart (dvs ogenomskinlighet,
om det rör sig om två färgfolier). När komponenterna, som vid
optisk blandning, står bredvid varandra, inverkar de däremot
inte på varandras möjlighet att modifiera ljusflödet.
Är man emellertid inte fysiker och har den
etablerade teorin om ljuset och seendet i bakfickan, då
framstår inte skillnaden mellan "genom" och
"bredvid" som så radikal. Detta i synnerhet som
komponenterna i blandningen, enligt våra ögons vittnesbörd,
faktiskt inverkar på varandra, även när de befinner sig
bredvid varandra. (Jag berörde detta ovan, i kapitlet
"Experiment med färgat ljus".) Ett givet färgprov
uppvisar olika kulörton och valör alltefter i vilket sammanhang
med andra färger det befinner sig. Men denna "Interaction
of Color", som konstnären och färgpedagogen Josef
Albers kallade det, är inte en fysikalisk verkan, utan något
som ombesörjs av synsinnet vid gestaltningen av synbilden.
Fenomenet hör hemma i perceptionspsykologin. På grund av att
färgseendet är en aktiv prestation av synorganet är den
fysikaliska karakteriseringen av en given situation flertydig vad
gäller hur den visuellt uppfattas. Grundregeln är:
Det fysikaliskt entydiga är
perceptuellt mångtydigt och vice versa.
Säg, att jag har två bitar färgat glas; den
ena gul, den andra blå. Lägger jag dem tillsammans och håller
upp dem, utgör de ett grönt objekt. Men om jag i stället
exempelvis håller det gula glaset framför ögonen och betraktar
det blå, då är detta fortfarande blått, ehuru "blått i
gult ljus". Omvänt kan jag se "ett gult objekt i
blått ljus". (Detta är ett viktigt påpekande, som David
Katz gör i Der Aufbau der Farbwelt 1911) Den
fysikaliska förklaringen handlar om det bakomliggande,
färgseendets mekanismer, snarare än om synbilden. Alltså inte
om hur saker och ting "ser ut" i vår visuella
medvetenhet av omvärlden. Strålbegreppet, som är lokalt,
punktuellt, behöver kompletteras med ett bildbegrepp, som avser
den formala organisationen av det inför ögat föreliggande.
(Det var bl.a. detta som Goethe så starkt poängterade i sin
Farbenlehre.)
Några tillfogade funderingar
1) För att återvända till Aristoteles och
hans funderingar över färgseendet. Han betonade mediets
betydelse - lägger man ett ting direkt mot ögat ser man det
icke. Det krävs distans till det föremål som "har"
färgen och distans kräver ett förmedlande medium. Seende
kräver distans - men distans är också något som kan variera,
den kan vara liten eller stor. Alltefter distansen framträder
världen olika gestaltad i figurer. Färgfält, som på nära
håll är differentierade, smälter samman till enhetligt
färgade fält och därmed uppstår nya konfigurationer. Optiska
blandningseffekter är en självklarhet för hur färger
uppstår, förvandlas och åter försvinner i synbilden av
omvärlden.
Den optiska blandningen är sålunda helt
fundamental och har att göra med att vid seendet ligger världen
utbredd inför oss som ett "sida vid sida". Subtraktiv
blandning däremot innebär tingen samverkan: det gula och det
blå filtret bildar tillsammans grönt - här får vårt öga
känna av de krafter som gör världen till en sammanhängande
helhet. Däri innehålls en icke synlig aspekt på samspelet
mellan ljus och materia (något jag förklarat på annat håll)
vilket gör att resultatet av subtraktiv färgblandning inte är
lika förutsägbart utifrån visuella kriterier som vad optisk
blandning är.
2) Vad de grekiska filosoferna grubblade över
var om färg verkligen alltid uppstår
genom "blandning", dvs samverkande omständigheter. Nog
måste det väl finnas vissa givna grundfärger,
i den yttersta analysen - själva färgbärarna?
Denna fixering vid frågan efter
"primärfärger" är förknippad med atomismen
som tankeform. (Jfr grundämnena i kemin.) Som primärfärger i
den elementära färgläran utpekades redan tidigt svart, vitt,
rött och gult. I och med Newton och intresset för ljusets roll
vid färgseendet kom spektrums färger att anses som de mest
elementära. Alla känner väl ramsan "rött, orange, gult,
grönt, blått, indigo och violett" som skulle vara
spektrums sju grundfärger. Men de kan inte alla vara
elementära, ty, exempelvis, kan gult blandas till (additivt) av
orange och grönt. Dessa ting diskuteras mer ingående i min bok
"Samtal om färgseendets gåta".
3) Jag lutar åt att det är fel att tänka sig
att enstaka molekyler har färg. Eller att enskilda ljusfotoner
har färg. Inte för att färg är något "subjektivt".
Utan för att färg är en emergent egenskap, en egenskap som
uppträder först hos konglomerat, alltså hos på ett eller
annat sätt ordnad, formad, materia. Liksom det ju inte kan
finnas en färg hos en punkt - bara hos ett objekt med
utsträckning.
I samma anda måste vi konstatera: ljuset
självt har ingen färg, det är ljusflödet som tar färg, som
en tillfällig skepnad. Det blir "färgat", hämtar upp
"information", vid sitt möte med en materiell
konfiguration.
Såtillvida hade Goethe rätt i att när det
gäller förståelsen av färgfenomen är de formella
orsakerna till fenomenen det viktiga. Inte de lokalt verkande
orsakerna, de som fysiken traditionellt koncentrerar sig på att
komma underfund med. (För att sätta saken på sin spets: Den väsentliga
orsaken till att himlen är blå, är inte att atmosfären
sprider kortvågigt ljus lite kraftigare än långvågigt ljus.
Utan det är det formella villkoret att bakgrunden - rymden där
ovanför, som vi blickar upp emot - är mörk.)
Litteraturhänvisning
John Gage: Colour and Meaning. Art, Science and
Symbolism. Thames and Hudson, London 1999. Däri speciellt sid.
76-87 och 210-218.
Frågor och svar
Sign. Karolin skriver:
Hej Pehr!
Och tack för din oerhört pedagogiska och intressanta hemsida!
Jag undrar om du vill ta dig an mina bryderier. Kan man säga att pointillism är
additiv färgblandning och INTE subtraktiv under några omständigheter?
Jag har på annat håll än din hemsida fått lära mig
additiv och subtraktiv färgblandning och exempel på var dessa tillämpas. Här
påpekas det bland annat att datorskärmar och pointillism är additiva färgblandning.
Då fick jag det inte att stämma. Enligt min uppfattning bygger pointillismen
precis som oljefärgskonsten på en ljus bakgrund med färgklickar som
subtraherar ljus i lika eller olika våglängder.
Jag inbillar mig numera att det är upp till betraktaren hur hon vill förmedla
en färblandning, om den ska ses ur subtraktiv eller additiv synvinkel, och att
det är jämförbart med uttrycket "Är glaset halvfullt eller
halvtomt?".
Jag läste någontans på din sida att en datorskärm till att börja med
handlar om små ljusglimtar i olika färger som sammantaget kan bilda vitt eller
olika färger beroende på hur starkt de lyser. Därmed får vi en additiv färgblandning.
Å andra sidan kan man betrakta skärmens färg och ljus som subtraktiv färgblandning
genom att utgå från starkt lysande ljusglimtar i olika fäger som sammantaget
ger en vit yta. När man börjar dämpa dem träder eventuellt färger eller gråskala
fram och till slut när man "subtraherat" eller dämpat tillräckligt
många ljusglimtar blir det svart. Där får man en subtraktiv färgblandning,
stämmer det?
Skulle en homogent målad vägg kunna vara både additiv och subtraktiv färgblandning?
Vårt öga uppfattar den homogena färgen som en subtraktiv färgblandning men
om vi skulle se på färgytan på mikroskopisk nivå skulle vi se en stor mängd
olikfärgade partiklar precis som i optisk färgblandning. Det ger i sin tur ger
en viktad addition på grund av att infallande ljus har fått en paralell färgfiltrering
även här, eller?
Med vänliga hälsningar
Svar till Karolin:
Din liknelse med det halvfulla/halvtomma vattenglaset är träffande.
Färgerna uppstår mellan ljus och mörker. Varje färg har både ljus och mörker
i sig. Därför kan man
resonera om dem från ljusets ståndpunkt, likaväl som från mörkrets.
(Liksom man, ifråga om vattenglaset, kan fästa avseende vid vattnet
eller vid tomrummet.)
Vad som från ljusets synpunkt är ”subtraktivt”, dvs minskande ljusstyrka,
är från mörkrets synpunkt ”additivt” dvs tilltagande mörker. (Något som
lätt kan illustreras på en dataskärm.)
Så långt allt väl. Men när man kommer till frågan om begreppet färgblandning
så är termerna ”additiv” och
”subtraktiv” egentligen inte helt adekvata, utan verkar snarast förvirrande.
Jag använder dem ogärna och talar hellre om ”ljusblandning” respektive
”materialblandning”.
Färgblandning handlar ju om tekniker att sammanföra färger så att de tillsammans bildar en ny
färg. Det är något som i praktiken kan göras på flera olika sätt, ledande
till skilda resultat.
Ta detta med pointillismen. Målarna
tänkte: i stället för att röra ihop två färger på paletten till en ny
nyans, som därefter anbringas på målarduken, skulle man man kunna ta de två
färgerna rena och anbringa dem var för sig som små färgfläckar intill
varandra. Då skulle de på avstånd
betraktade flyta samman till en färg, och på så sätt blanda sig. (”Optisk
blandning”) I stället för att
smutsa och förmörka varandra, som när man rör ihop dem, skulle de oförmörkade
få verka var och en med sitt eget ljus. Det
borde ge ett särskilt ljusskimmer och friskhet åt målningen! Och det är sant
– det gör det också, men samtidigt är det svårt att få fram mättade färger.
Detta är exempel på ljusblandning, eftersom komponenterna inte skymmer
varandra, utan liksom lyser var och en för sig.
Målar man däremot (som man kan göra med akvarellfärger)
färgerna i skikt på varandra, så uppstår en färg som är mörkare än de båda
man utgår ifrån. Det är exempel på materialblandning.
Bästa sättet att klargöra skillnaden mellan de två grundtyperna av färgblandning
är med hjälp av färgfilter. Lägger
man ihop exempelvis ett gult och ett blått filter så blir kombinationen ett mörkt
grönt filter. (Och det kan bli en klar, mättad grön färg, som inte går att
få fram på en dataskärm!)
Tar man ett kraftigt rödorange filter tillsammans med ett grönt så blir
resultatet nära nog svart, ogenomskinligt.
Detta exemplifierar materialblandning – dvs när färgmaterial förs samman på
sådant sätt att de i mer eller mindre grad förmörkar varandra.
Gör nu i stället så: placera det gula och det blå filtret i var sin
projektor eller strålkastare och låt det gula och det blå ljusflödet träffa
samman på en vit skärm. Då blandar de sig till vitt, eller möjligen ett lite
blekgrönt vitt (eller lite gulaktigt eller blåaktivt vitt, alltefter den inbördes
ljusstyrkan)
Gör detsamma med det rödorange och gröna filtret. Placera dem i varsin
projektor. Där båda ljusflödena träffar samman uppstår gult (i synnerhet om
det gröna filtret är lite gulaktigt grönt).
I det experimentet verkar visserligen inte de två färgade ljusflödena bredvid
varandra, men resultatet är likväl överensstämmande med optisk blandning, ty
det hör till ljusets hemligheter, att två ljusflöden som möts inte skymmer,
eller på annat sätt inverkar på varandra. De rätt och slätt ”adderar”
sig.
Detta är renodlade typexempel. I praktiken har man vanligtvis både
ljusblandning och materialblandning – som exempelvis vid rastertryck.
Och (viktigt!) optisk färgblandning föreligger i verkliga livet alltid,
dvs vilka färger man ser på föremålen omkring sig bestäms till sist av på
vilket avstånd man ser dem.
© Pehr Sällström 2003-10-25, 2004-01-30, 2007-08-04 och 2013-04-12, översedd 2022-01-14
TILLBAKA
TILL TEXTER OM FÄRG